Thursday, May 28, 2009

Learn to speak english faster n more easily -part 2-

Hye..sory coz I take too much time to continued this post..here is part 2 on how to speak English faster n more easily..


1. Listening.
You must listen to UNDERSTANDABLE English. You must listen to
English EVERYDAY. Don't read textbooks. Listen to English.

Its simple. That is the key to your English success. Stop reading textbooks. Start listening everyday. Learn With Your Ears, Not Your Eyes

In most schools, you learn English with your eyes. You read textbooks. You study grammar rules.

Effortless English is a listening system. You learn English with your ears, not your eyes. You listen 1-3 hours every day.

Your speaking improves quickly. You speak English easily.

Spend most of your study time listening- that is the key to great speaking.


2. Slow and Deep Learning
The secret to speaking easily is to learn every word & phrase DEEPLY.

It's not enough to know a definition. It's not enough to remember for a test. You must put the word deep into your brain.

To speak English easily, you must repeat each lesson many times.

You must learn English deeply.


3. Use Point Of View Mini-Stories
You must learn grammar by listening to real English. The best way is to listen to stories... told in different times (points of view): Past, Perfect, Present, Future.

How do you do this? Easy! Find a story or article in the present tense. Then ask your tutor to write it again in the Past, with Perfect tenses, and in the Future. Finally, ask him to read and record these stories for you.

Then you can listen to stories with many different kinds of grammar. You don't need to know the grammar rules. Just listen to the Point of View stories and you will improve grammar automatically!


4. You Must Learn Casual Conversational English
Learn with real English conversations-- learning the English we use everyday in conversations, books, movies, TV shows, comic books, audio books, articles, newspapers, magazines, and pod casts.
To learn real English, you must listen to real English conversations... not to actors reading. You must study real conversations.

How do you learn casual English? It's easy. Stop using textbooks. Instead, listen only to English conversations, movies, TV shows, audio books, audio articles, stories, and talk radio shows. Use real English conversations.

p/s: hope we can learn this tips together so that we can improve our english communication...especially for me...my english was very poor..but i'll try my best to do better...

Tag dari Numa

1)Bekas kekasih saya adalah..
pernah saya sayang n saya kecewakan..

2)Saya sedang mendengar..
Suara mak menyebut nama saya

3)Mungkin saya patut..
balik kg jumpa mak skrg..tp..

4)Saya suka..
cubit org..huhu..bad habit..sory numa,ekin..

5)Sahabat-sahabat saya...
semuanya baik,sporting n understanding..rindu kt u all..

6)Saya tak paham..
kenapa saya blh terpilih utk menjawab tag ini dr numa..huhu

7)Saya kehilangan..
someone who i love in my life..my late father..i miss him very2 much..

8)Ramai yang berkata..
zila ni lemah lembut sgt..ish betul ke??

10)Cinta itu adalah..
perkahwinan...

11)Di suatu tempat, seseorang sedang..
melupakan saya dr hidupnya..atau mungkin sedang merindui saya

12)Saya akan cuba..
meneruskan kehidupan ini dgn hati yg tabah

13)Ayat SELAMANYA.. membawa maksud..
satu nama tetap dihati...selamanya

14)Telefon bimbit saya..
motorola L7

15)Bile saya terjaga..
tu maknanye saya haus..kene minum air..sentiasa ade air tepi katil

16)Saya paling meluat..
dgn manusia yg terlampau gedik n berlagak n ego

17)Pesta/parti adalah..
ermmm...so noisy..dont like

18)Haiwan yang paling comel pernah saya temui..
kucing siam akak kt kg..comel!!

19)Peringkat umur yang paling menyeronokkan saya ialah..
mase sklh rendah n menengah..seronok sgt..

20)Hari ini..
mood saya xberapa nak elok sgt...huhu

21)Malam ini saya akan..
tido lambat..sbb esok kelas kul 2.30pm..

22)Esok pula saya akan..
pegi kolej...with my frenz..

23)Saya betul2 inginkan..
kejayaan,kebahagiaan...n nak dekat ngan mak selalu..huhu..(tibe2 rase sebak..)

24)Ketika anda lihat wajah anda di hadapan cermin pagi ini..
terus teringatkan my mum..huhu rindunyeeee

25)Pusat membeli belah atau arked permainan..
seronok...boleh tgk gelagat org ramai...

26)Makanan barat atau jepun..
makanan barat ade yg blh mkn..makanan jepun langsung xblh mkn..

27)Bilik yang terang atau gelap..
bilik gelap utk waktu tido shj..bilik terang mcm2 blh buat

28)Makanan segera adalah..
sesuatu yg membahayakan kesihatan..x elok utk dimakan selalu

29)Ayat terakhir yang anda telah katakan pada seseorang..
thanks...

30)Siapa yang anda ingin tag..
sesiapa shj yg terasa boring waktu ini..
n sesiapa shj yg sudi utk menjawabnye dipersilakan..
i'm appriecate your cooperate..huhu...
selamat menjawab... :)

Monday, May 18, 2009

Learn to speak english faster n more easily -part 1-

hye...here i want to share with u on how to speak english faster n easily..mybe it can improve our english speaking especially to me....

Part 1


1. Imagine speaking English automatically... without thinking. The words come out of your mouth easily, and fast. You understand instantly. To do this, you must change the way you study English. Your first action is to stop studying English words. What?


2. Stop studying English words.
That's right, do not memorize words. Native speakers do not learn English by remembering single words. Native speakers learn phrases.

Phrases are GROUPS of words that naturally go together.

"I am so proud of you!!!! You are an excellent teacher with power and infectiousness ....you helped me improve my accent !!!!! Thank You For All!!"
--Elena Mwrou


3. Learn 4x Faster

Research by Dr. James Asher proves that learning with phrases is 4-5 times faster than studying individual words. 4-5 Times Faster.

Also, students who learn phrases have much better grammar.


RULE 1: Always Study and Review Phrases, Not Individual Words


4. Never study a single, individual word. Never.
When you find a new word, always write down The Phrase it is in. Always. When you review, always review all of the phrase,.. not the word.


5. Collect phrases.
Your speaking and grammar will improve 4-5 times faster. Always write the complete phrase. Never again study a single word. Never write a single word in your notebook,
Learn Phrases Only.


**to be continued..

Saturday, May 16, 2009

3 sahabat

Amin datang menemui dua orang sahabat baiknya Bakar dan Husin yang sedang melepak dengan kaki yang berbalut simen. Ini kerana dia baru sahaja mengalami kemalangan motosikal

Bakar: (Sambil ketawa tanpa simpati). Amin, lawanya 'stokin' kau. Beli kat mana? Hahaha...
Husin: (Turut ketawakan Amin). Yela, Besar lak tuh. Boleh masuk 2 kaki sekali. Kahkahkah...
Amin: (Dengan muka sedih). Aku jatuh motor lah.
Bakar: Tu la... Kalau dah tahu kaki tu pendek tak payah lah gatal nak bawa motor.. Hahaha... (Masih lagi gelakkan Amin)
Amin: Tapi, aku jatuh pakai motor kau, Bakar...
Bakar: Tidak!!!.. TZM aku.. Kau kejam, Amin. (Dah menangis..)


Melihat kan keadaan itu semakin kuat pula si Husin ketawakan kedua-duanya.

Amin: Lepas tu pulak kan...
Husin: Ha ah.. ( sambil gelak...)
Amin: Aku terlanggar pulak awek kau, Rosnah. Sekarang tengah ICU kat hospital.
Husin: Tidak!!!... Awek aku..( Kali ini dia ni pula menangis..)

moral: jgn suke gelakkan kesusahan org lain

Hepi Teacher's Day!!

hari ni 16 mei 2009...hari bermakna bg sume guru di Malaysia..

SELAMAT HARI GURU diucapkan kepada sume guru di Malaysia..

guru bukan setakat cikgu2 yg mengajar kite semasa di sekolah dlu,tp guru jgk adalah sesiapa sahaja yg memberi kite ilmu n tunjuk ajar.termasuk la lecturer2 kite.mereka sume bnyk memberi kite ilmu..so,sebagai anak murid mereka,kite kene hargai setiap jasa baik mereka..

tibe2 plak aku teringat satu kisah yg pernah aku baca baru2 ni,tp aku dh lupe bace kt mane..tp smpai skrg aku teringat kisahnye mcm mane..kisahnye mcm ni,

'satu hari tu,seorang cikgu telah adekan satu permainan utk anak2 muridnye.dlm permainannye tu,dia mengarahkan sume anak muidnye tu membawa buah pisang yg telah masak pada keesokan harinye mengikut jumlah cikgu yg diorg benci kt sekolah tu.n pd setiap buah pisang tu,diorg kene tulis name2 cikgu yg diorg benci tu.so,pd keesokan harinye,sume anak murid tu bwk la pisang masing2.ade yg bwk 3,4 n ade jgk yg bwk 6.bnyk btul.lps tu,cikgu tu mengarahkan sume anak muridnye tu membawa ke mana sahaja dia pergi selama seminggu.so,dlm tempoh seminggu tu,ramai la anak muridnye yg merungut sbb berat nk bwk g mane2,pastu xtahan plak ngan bau busuk pisang tu.yela,sbb pisang tu dh masak kan.so,mstilah cpt busuk lebih2 lg bile simpan dlm beg je..then bile dh cukup seminggu,tamat la permainan tu.so anak2 murid tu berasa hepi la sbb penderitaan diorg dh berakhir.dh xperlu lg bwk berat2,dh xde lg bau busuk..so,mase kt kelas tu,cikgu arahkan diorg buang sume pisang tu.lps tu,ade sorg anak murid tu bertanye kpd cikgu tu,"kenapa cikgu arahkan kitorang buat mcm ni?"so,cikgu tu jawablah...

"bile kite ade perasaan benci pd seorg cikgu,dlm sedar atau x,mcm tu la yg kite akan rase mse kite bwk buah pisang2 tu.kite rase berat nk bwk,bau busuk plak tu.kemana je kite pegi,kite akan rase mcm tu.so,kite kene la buang sume perasaan benci tu jauh2 supaya kite x lg rase mcm tu.walau seteruk n seburuk mane pun cikgu tu,dia tetap cikgu kite.dia lah yg memberi kite ilmu.n kdg2 cikgu marah tu sbb nk sedarkan kite,nk betulkan kesilapan kite.bkn sengaja dia nk mrh.so,kite kene la buang sume perasaan benci tu supaya kita xkan rase susah,supaya hati kite akan sentiasa tenang...n begitu jgk pd org lain disekeliling kite..kite harus buang sume perasaan benci tu.."

so lps tu,baru la sume anak murid tu faham..n start drpd aritu,diorg sume xde simpan lg perasaan benci pd cikgu2 yg diorg benci sebelum ni...'

ini lah kisah yg aku baca baru2 ni.mgkin ade yg dh bace.kalau ade terkurang n terlebih tu,aku mntak maaf.moral of the story,jgn la kite membenci guru2 kite...kerana...kerana diorang la kite berjaya n jadi diri kite skrg...

SELAMAT HARI GURU kepada SUME GURU di SEK. MEN. KEB. RENGIT, SUME PENSYARAH JABATAN PERDAGANGAN dan PENGAJIAN AM di POLITEKNIK SEBERANG PERAI N SUME PENSYARAH CCSP PROGRAM di KLMU.

"thanks for every thing.....jasamu akan ku kenang..."



cabaran sebagai student...

ermmmm......penatnye mggu ni..terlalu bnyk benda yg perlu aku buat dlm seminggu ni..baru arini aku dpt rehat yg secukupnye..dapat la aku nk release tensen setelah seminggu aku berhadapan dgn pelbagai tekanan...beginilah hidup sebagai seorang student..
bermula hari isnin,aku ngn sahabat baik ku,numa,sibuk menyiapkan bahan utk presentation hari khamis..tp masih jugak xsiap sbb xcukup bahan..tensennye...hari selasa,ade midterm mandarin..hari rabu,ade midterm professional selling n project management plak.bnyk btul midterm dlm mggu ni..n hari khamis,bermula la saat2 yg mendebarkan antara aku n sahabatku,kene present prospect development n management,bab 6,characteristic of potential prospect...waaaa...dh la ade lg benda yg xdpt sbb xjumpe dlm buku.dh puas belek2 kt buku,search kt internet,tp ade jgk yg xdpt..xtau la samada mata aku yg bermasalah,atau usaha aku yg xcukup..aku xpasti..hehe tp aku mmg dh penat sgt nk cari2 lg..so kesudahannya,aku cipta la point aku sendiri,berdasarkan logik..hehe...numa pun cipta jgk satu gambarajah mengikut kefahaman sendiri...hehe...n xsangka betul aku,benda2 yg aku n numa cipta tu,betul la plak..hehe..x sia2 aku perah otak mlm tu.berbaloi akhirnye..n bile dh hbis present,baru la aku rase lega skit..knape skit?sbb esoknye kene hntar proposal CRM n ade mock interview plak..stress lg..waaaaa penat btul..lepas satu,satu..tensen aku..mlm tu jgk aku siapkan CRM..terpaksa la mlm tu aku perah otak lg utk buat questionnaire CRM..tp nasib baik mase tu bnyk idea.biasalah kan,bile dh last2 minit,mesti bnyk idea dtg..hehe..kesimpulannye,buatla keje last minit..hehe (teruknye aku,jgn ikut).......pastu hari jumaat tu,lps combine sume keje2 tu,kitorg pun hntar la..ptg tu plak ade mock interview..walaupun aku dh pernah hadapi mase kt poli dlu,tp perasaan takut tu sentiasa ade.mmg xblh nk lari..tp so far sume ok..n guess what?sir ckp kelas kitorg is the best yg buat mock interview tu.hehe xsangka plak aku..bangga aku ngan classmate2 aku..thanks to u all..n tq so much to my lecturer..so,lepas habis interview tu,berakhir la satu penderitaan...now time to rest n release tensen...
mmg beginilah kehidupan sebagai seorang student..terlalu bnyk cabaran yg akan dilalui..tp bg aku,sume tu dh mmg adat sebagai seorang student..kalau xde cabaran,xbest jgk kan...n benda2 mcm tu la yg bnyk mengajar kite erti kehidupan n mematangkan kite..alhamdulillah setakat ni aku dapat hadapi sume dugaan dengan tenang..harap2 seterusnye aku dpt laluinye dgn tenang..

................................................................................................................................

to all my frenz around me,tq so much for your support...

Sunday, May 3, 2009

Amazing change dress

well....this is an amazing changing dress..


video


believe it or not? it's up to u...

Release tensen jap...kisah 3 sahabat

Ada tiga orang sahabat si A, si B dan si C, yang
tinggal serumah di sebuah apartment setinggi 70
tingkat. Pada suatu petang setelah tamat bertugas
mereka ini telah kembali dari bertugas untuk pulang ke
rumah.

Dilihatnya ramai orang sedang berkerumun di depan lif.
Rupanya elektrik padam dan lif tidak berfungsi....

si A : Macamana ni...rumah kita lak atas sekali?
si B : Aduhhhh...bikin bingung kepala, nak panjat
tangga larat ke..?
si C : Aku rasa baik kita panjat tangga aje...kita pun
tak tahu bila agaknya elektrik ada balik
si A : Aku ada satu idea, kita panjat tangga sambil bercerita,
tapi kita kena bercerita yang sedih aje, sebab kalau
kita buat cerita lawak...kita akan terasa sesak nafas
sebab kita ketawa...biar kita serius dengar cerita.

Mereka pun bersetuju, so mereka mulalah melangkah kaki
memanjat tangga untuk ke tingkat 70. si A mula
bercerita....

si A : Aku masa kecil punyalah sedih dalam sejarah
hidupku...aku membesar tanpa bapa, bapaku meninggal
semasa aku dalam kandungan, dari kecil aku....bla bla
bla bla bla.....

Punya la sedih mereka mendengar cerita si A hingga
meleleh-leleh...sedar tak sedar mereka dah sampai kat
tingkat 20. Mereka berhenti sekejap bukannya kerana
penat tapi berhenti untuk lap air mata...kemudian
mereka kembali memanjat sambil si B pula bercerita....

si B : Sejarah hidup aku lagi sedih, semasa umur aku 5
tahun kedua ibu bapaku meninggal dalan kemalangan
jalanraya...aku dibesarkan oleh abang sulung ku saja
yang pada tu berumur 15 tahun. Abang sulung ku tak
bersekolah dan dia bekerja untuk menyara aku adik
beradik seramai 6 orang...bla bla bla bla......

Sekali lagi mereka bertiga meleleh sedih....punyalah
lama cerita si B dengan tak sedar mereka dah sampai ke
tingkat 65. Hanya 5 tingkat aje lagi... sambil
melangkah memanjat tangga yang ketingkat 66, si C mula
menyampuk

si C : Alaaaaaa...korang punya cerita tak sedih
lagi...cerita aku lagi sedihhhh punya.
si A : kau ada sejarah hidup sedih juga ke...?
si C : emmmm...mungkin hari ini dalam sejarah...
si B : cerita aje le...kita dah tinggal 4 tingkat je
lagi
si C : aku sedih kerana...KUNCI RUMAH KITA AKU
TERTINGGAL DALAM KERETA.... UWAAAAAA

hahaha...penat je naik tangga..

Saturday, May 2, 2009

MeNikMaTi KeiNdaHaN dAsaR LauT Di AqUaRiA KLCC

arini besday 'si dia'..hehe..hepy besday my dear..
i am so hepi today..coz dpt jln2 kt aquaria..mmg seronok sgt..rase mcm duk kt dasar laut..
walaupun xdpt smbut besday mcm org lain,but today i will not forget..
dh la besday u,tp u yg kuar duit utk byr tiket.mahal plak tu..hehe..tq my dear..

msuk je kt aquaria,rase mcm bersiap-siap nk menyelam ke dasar laut..dh rase feel tu..
dh smpai tgh2,mmg dh rase betul2 kt dasar laut..seronok giler..
mcm2 ikan ade..besar..kecik..sedang2..

ape lg,jom kite menikmati keindahan gmbr2 ikan yg sempat aku klik ni..hehe..walaupun gmbr xbrape nk elok,kite lyn jer k..hehe..
















ni la tapak sulaiman..dpt jugak aku menyentuhnya..hehe..(tp tu bkn tgn aku)..ringan je.kasar2 skit.n dh semestinya aku geli.hehe....yg bwh warna hitam tu gamat.aku xbrani nk sentuh.takutttt....

.......................................................................................................................................

sesape yg blum msuk aquaria,aku sarankan msuk la..sekali seumur hidup pun xpe..
tp aku nk g lg..ngan family plak..hehe...



Anda memiliki sikap suka berfikiran negatif apabila

Anda memiliki sikap suka berfikiran negatif apabila:


1. Memandang rendah pada apa yang orang lain buat, bakat dirinya, pencapaiannya dan usahanya.

2. Anda memperbodohkan orang semata-mata untuk menjadikan kesilapannya sebagai bahan ketawa.

3. Anda cepat melihat yang buruk dalam apa saja situasi, benda, perkara.

4. Anda selalu mengomen, mengkondem, mengkritik, hentam belakang.

5. Anda suka bercerita keburukan orang - ahli politik, kawan, kekasih, suami, isteri atau keluarga Anda.

6. Tak pernah terfikir untuk merasa bersyukur, bahkan ia takde guna bagi Anda.

7. Tak pernah meminta maaf dan tak mahu melafazkan kemaafan.

8. Sukar melupakan orang yang pernah berbuat salah pada Anda.

9. Anda banyak bercakap untuk menampakkan Anda tahu banyak perkara, peka semua berita. Cakapan orang lain tak penting bagi Anda kerana mereka hanya tahu sedikit saja, tak setanding Anda.

10. Anda suka menyalahkan orang lain setiap kali timbul masalah.

11. Lebih banyak menggunakan bahasa sindiran pedas dari cakapan berterus terang secara berhemah.

12. Sakit hati melihat orang lebih berjaya dari Anda atau apabila melihat orang lebih lebih maju dari Anda.

13. Anda menganggap orang lain menunjuk-nunjuk, seolah-olah mencabar Anda sedangkan sebenarnya mereka tidak begitu.

14. Cakap tak berlapik, tak sopan, main hambur ikut suka hati.

15. Mahu orang lain respek Anda, tapi sukar untuk Anda respek orang lain kerana berbuat begitu memalukan Anda.

16. Cepat naik marah, pantang ditegur, susah melupakan apa yang membuat Anda marah.

17. Menganggap diri Anda kaya dan hebat serba serbi, walaupun sebenarnya banyak berhutang.

18. Anggap apa yang Anda miliki jauh lebih hebat, pencapaian Anda lebih hebat dan Anda tak sanggup dikalahkan.

19. Malas nak belajar sesuatu perkara baru.

20. Tak nak berubah, selesa kekal dengan yang ada.

21. Mahu orang lain mengikut saranan Anda, langsung tak menghormati keputusan mereka.

22. Berlagak seolah-olah Anda orang penting ketika berada dalam sesatu majlis keramaian.

23. Amat menjaga sembahyang, tapi mulut memaki-maki.

24. Berjanji insya Allah, tapi asyik mungkir janji.

25. Suka mempergunakan, memperalatkan kejujuran dan kebaikan orang.

Friday, May 1, 2009

Ada kalanya sepi itu lebih indah



"perlukah dipertahankan satu rasa yg kita pasti tak kesampaian atau perlukah kita pertahankan sebuah kehilangan yg kita pasti akan kehilangannya jua suatu hari nanti atau kukuhkah sebuah ikatan yg terbina hanya di atas keruntuhan semalam, dikutip dari serpihan hati yg telah hancur berkecai?

tatkala anda tidak mampu menjawab soalan2 seperti ini, ketahuilah sepi itu lebih indah. ketika anda tidak pasti utk memberikan jawapan kpd soalan2 yg lahir dr hati anda sendiri, itu tandanya sudah sampai masa utk berangkat pergi. kala itu, sepi lebih indah dr sebarang bunyi.

jika anda terus berteka teki sedang teka teki itu tdk akan anda temui jawapannya, ketahuilah sepi mengatasi segala nikmat. ada waktunya, sepi menjadi lebih indah kerana di saat itu kita ada ruang utk mengingati, merindui..."