Friday, August 21, 2009

Tiga Cahaya Di Hari Kiamat

Di hari kiamat ada tiga cahaya yang berlainan :

* Cahaya yang pertama seperti bintang-bintang.
* Cahaya yang kedua seperti cahaya bulan.
* Cahaya yang ketiga seperti cahaya matahari.

Apabila ditanya cahaya apakah ini ? Lalu dijawab :
"Cahaya yang pertama ialah cahaya wajah-wajah manusia yang
ketika di dunia, mereka akan meninggalkan pekerjaan dan terus bersuci dan
mengambil air sembahyang apabila terdengar azan.

Yang kedua ialah cahaya wajah mereka yang mengambil air
sembahyang sebelum azan.

Cahaya yang ketiga ialah cahaya mereka seperti matahari.
Mereka di dunia sudah bersiap sedia di dalam mas jid sebelum azan lagi."
Kala Jengking Neraka
Di hari kiamat akan keluar seekor binatang dari neraka jahanam yang
bernama "Huraisy" berasal dari anak kala jengking.
Besarnya Huraisy ini dari timur hingga ke barat. Panjangnya pula seperti
jarak langit dan bumi.
Malaikat Jibril bertanya : "Hai Huraisy! Engkau hendak ke mana dan siapa
yang kau cari?"
Huraisy pun menjawab, "Aku mahu mencari orang.

Pertama, orang yang meninggalkan sembahyang.
Kedua, orang yang tidak mahu keluarkan zakat.
Ketiga, orang yang derhaka kepada ibubapanya.
Keempat, orang yang bercakap tentang dunia di dalam mas jid.
Kelima, orang yang suka minum arak."

Simpanlah baik2 amanat ini dan sebagai peringatan kita setiap hari.
Sampaikan kepada sekelian muslimin/muslimat yang lain semoga
menjadi pedoman hidup hingga keakhir hayat , Insya'Allah
langkah berbahagianya anda semua yang mempunyai anak lelaki dan dididik
pula melaungkan azan di mas jid2 maupun disurau2..Amin.

Semoga Allah merahmati kita semua dan mengampuni segala dosa2 kita yang
lalu dan hari ini. Azan adalah dakwah yang paling utama sekali kerana
ianya mengajak kita membuat kebaikan dan mengingati Allah swt. Secara
tidak sedar kita sentiasa didakwah sebanyak 5 X sehari. Cubalah hayati
setiap perkataan dan jawaplah seperti yang disarankan. Bagi orang yang
melaungkan azan pula jika dia berniat untuk seluruh alam (spt yang
disarankan olih Allah kepada Nabi Ibrahim alaihisallam) muazin itu akan
mendapat pahala umat islam seluruh alam yang bersolat pada hari itu.
begitulah kelebihannya yang Allah beri. Wassallam.

ADAB MENDENGAR AZAN
Kematian itu pasti menjelma. Hanya mas a dan waktunya yang tidak kita
ketahui.Cuba kita amati. Mengapa kebanyakan orang yg nazak, hampir ajal
tidak dapat berkata apa-apa.. lidahnya kelu, k era s dan hanya mimik
mukanya yang menahan kesakitan ' sakaratul maut' . Diriwayatkan sebuah
hadis yg bermaksud: "Hendaklah kamu mendiamkan diri ketika azan, jika
tidak Allah akan kelukan lidahnya ketika maut menghampirinya."

Ini jelas menunjukkan, kita disarankan agar mendiamkan diri, jangan
berkata apa-apa pun se mas a azan berkumandang . Sebagai orang b era gama
Islam kita wajib menghormati azan Banyak fadhilatnya . Jika lagu kebangsaan kita diajar agar berdiri tegak dan diamkan diri.

Mengapa ketika azan kita tidak boleh mendiamkan diri? Lantas sesiapa yang
berkata-kata ketika azan, Allah akan kelukan lidahnya ketika nazak . Kita
takut dengan kelunya lidah kita se mas a ajal hampir tiba maka kita
tidak dapat mengucap kalimah "Lailahaillallah. ." yang mana sesiapa yang
dapat mengucapkan kalimah ini ketika nyawanya akan dicabut Allah dgn
izinNya menjanjikan syurga untuk mereka. Dari itu marilah kita sama-sama
menghormati azan dan mohon kepada Allah supaya lidah ini tidak kelu
se mas a nyawa kitasedang dicabut.

"Ya Allah! Anug era hkanlah kematian kami dengan kematian yang baik
lagi mulia, lancarkan lidah kami mengucap kalimah "Lailahaillallah. ."
se mas a sakaratul maut menghampiri kami. Amin.. amin.. amin
Yarobbala'lamin.."



p/s: sama2 lah kita saling ingat mengingati...

Thursday, July 30, 2009

MiSS mY BLoG

hello frenz...
miss u all...
miss my blog...
almost 1 month dah x ber'blog'...
i already move out now..at pv 6...no wireless there like pv10..
so boring...but live wif my closed frenzs, make me hepi...

Sunday, June 7, 2009

Terminator Salvation..!! Best!!!!

today 1 and my classmate (6 person) went to Times Square..watching Terminator Salvation..huhu..mmg best giler..xrugi byr tiket utk tgk citer tu..citer tu penuh aksi mencabar n ade jugak debaran2 sampai membuatkan aku terrrrrrr..(teka la ye,xmo cite)..huhu...mmg best sgt..puas hati bile dh tgk...

sesape yg terase nak tgk n belum tgk lg,cpt2 la pegi panggung..to me,u all xkan rase rugi bile dh tgk..bahkan rase nk tgk lg...like me now...huhu...

lps hbis tgk tu,kitorg beratur lg utk tgk citer lain pulak..we choose either 3 movie; 17 Again, Monster vs Aliens and Night at the Museum..but,bile dh sampai kt kaunter nk beli tiket,kesemuanya dh penuh..so xdpt la nk tgk...kecewa...huhu...tp xpe la,xde rezeki kan...mybe next time..pastu jln2 kt sg wang jap,then terus balik...

i am so hepi today dpt jln2 ngn kengkawan n tgk wayang..semalam stress siapkan project..but today dpt release strees tu..huhu...thanks kengkawan ku sume...love u all!!

p/s: xdpt nk post pic coz sume pic kt dlm camera kwn..mybe within 2 or 3 day i will upload in my friendster...;)

Saturday, June 6, 2009

My Project (research) was done!!

My research was done now!! leganye dah siap...sepanjang hari ni aku mengadap laptop utk menyiapkannye.tanpa ade gangguan.letih tak terkata.sampai sakit2 badan.perut pun sakit jgk sbb thn lapar.research punye pasal,terpaksa korban..huhu..(tp skrg dh xsakit lg sbb bru mkn tomyam..my peberet..huhu) rase lega bile dh siap research tu.pasni boleh fokus kat projek lain pulak..

projek yg baru siap ni pasal research..the title is 'the factors of effectiveness packaging n labeling of food product from small medium industrial (SMI) in influence purchased the consumers around hentian puduraya'...huh!! mmg agak memenatkan utk menyiapkannye..bnyk maklumat nk kene cari..nasib baik ade tenet ni..senang skit..huhu..

tp sebenarnye aku blum berapa nk lega sgt..sbb xtau lg lec blh diterima ke x.next week nk hntr.hopefully lec blh terima..due date lmbt lg,tp dh mls nk fikir sbb bnyk lg keje lain nk buat..arghhh penatnye...

tak sabar rasenye nk habiskan sem ni...penat sgt fikir asgnment n project.nasib baik la aku ni kuat semangat..kalau x, xtau la ape jd....huhu

******************************************************

hopefully my lec can accept this project.i was very2 tired with that..





Friday, June 5, 2009

Cinta Sejati

Pada masa dahulu ada seorang jejaka yang selalu menghabiskan masanya di perpustakaan pada waktu lapang. Dia amat suka membaca novel & buku cerita sehingga suatu hari dia telah terjumpa sebuah novel yang ada tertulis nama & alamat seorang gadis di salah satu muka suratnya. Tertulis disitu "Catrina...kesepian & perlukan sahabat".

Tergerak hati jejaka untuk mengutus surat kepada si gadis. Setelah pulang ke rumah, jejaka itu menulis surat untuk memberitahu niat ingin berkawan dengan gadis itu. Beberapa hari kemudian si jejaka mendapat balasan daripada gadis bahawa dia juga bersetujuuntuk berkawan dengan si jejaka. Hari betukar minggu dan minggu bertukar bulan. Persahabatan mula bertukar kepada perasaan sayang. Namun begitu masing- masing masih belum bertemu. Si jejaka ingin sekali bertemu si gadis dan begitu juga dengan si gadis. Walaupun kedua-keduanya masih belum melihat rupa masing-masing, tapi perasaan sayang tetap berbuku di hati. Sehingga suatu hari, si jejaka d ipanggil oleh bala tenterauntuk pergi ke medan perang.

Si jejaka amat susah hati kerana dia takut sekiranya dia tidak akan mungkin bertemu dengan si gadis. Maka diutuskannya surat berbunyi "kalau Tuhan panjangkan jodoh kita, dan kamu masih sayang padaku,kita berjumpalah di stesen keretapi di bandar kamu pada hari perang diumumkan tamat nanti. Aku akan memakai pakaian tenteraku dan membawa sekuntum mawar berwarna merah. Aku akan mengenali kamu sekiranya kamu juga memegang bunga mawar merah. Setelah itu izikanlah aku membawa mu makan malam dan bertemu orang tuaku. " Maka pergi lah jejaka ke medan perang setelah mengutuskan surat itu... Beberapa bulan kemudian... Pada hari pengumuman perang tamat, si jejaka pergi ke stesen keretapi di bandar tempat si gadis tinggal sambil memegang bunga di tangan.

Dilihatnya seorang demi seorang gadis yang lalu sekiranya dia turut memegang bunga. Tiba-tiba..si jejaka ternampak seorang gadis yang agak berisi dan duduk di kerusi roda sambil melihat sekeliling. Kakinya kudung dan tangannya cacat sebelah... sebelah lagi tangannya memegang sekuntum bunga mawar berwarna merah...

Si jejaka agak terkejut tetapi dia memberanikan diri menghampiri si gadis. "Catrina?" Gadis itu melihat ke arah si jejaka dan tersenyum. Si jejaka terus menghulurkan bunga mawar kepada si gadis dan berkata "aku amat merinduimu. Terimalah bunga ini dan pelawaan ku untuk makan malam. Orang tuaku tidak sabar untuk bertemu denganmu.."

sambil kemudian mencium tangannya. Si gadis itu terus bersuara.."Aku tidak tahu apa yang terjadi. Tapi ada seorang gadis cantik memberikan bunga ini kepadaku sebentar tadi. Dia menyuruhku memberitahu kamu bahawa di sedang menunggu kamu di restoran dekat stesen ini sekiranya kamu mempelawaku makan malam dan bertemu orang tuamu...."

Berapa ramaikah manusia yang sesuci hati jejaka ini? Dia melihat kepada hati dan bukan kepada rupa.. dia telah mengotakan janji nya dan tetap berpegang kepada perasaan sayang walaupun pada mulanya dia menjangkakan gadis cacat itu adalah Catrina... Sesungguhnya semua manusia harus berfikir seperti dia...

May all the love in the world comes to you & your loved ones after reading this. Adakah lagi insan seperti lelaki ini di dunia ini????
Menerima seadanya...dgn hati yg tulus dan ikhlas......... fikir2kan lah...


p/s: alangkah beruntung kalau dpt lelaki spt itu...

Kata-kata Motivasi

Apa yang kita tanam, itu yang kita tuai. Kita tanam benih yang baik, siram dengan air yang baik, berikan cahaya matahari di sudut yang sinarannya baik, maka benih itu bercambah menjadi pokok yang baik lalu menghasilkan buah yang amat baik”.

Benih yang kita tanam umpama usaha kita. Misalnya, jika kita nak jadi anak yang cemerlang, berjasa pada ibu bapa dan berjaya dalam bidangnya, maka mulakan usaha hari ini juga, bukan esok lusa, minggu depan, bulan depan atau tahun depan. macam kita nak tanam benih.

Andai kata kita tanam bulan depan, lambatlah pertumbuhan benih tu. Jadi, tidak ada sebab releven untuk kita lambat-lambat memulakan usaha, seperti kita berlambat-lambat menanam sebiji benih. Sirami usaha kita dengan bahan-=bahan motivasi, dari pembacaan, pendengaran, sentuhan dan penglihatan, agar kita sentiasa bermotivasi, sentiasa bersemangat dalam berusaha.


p/s: boleh tanam benih sayur sendiri...mkn sayur segar selalu...baik utk kesihatan...

Thursday, June 4, 2009

Kisah lawak

BACO SAMPAI HABIS

Aku baru berkahwin setahun yang lepas
> dan duduk dengan isteri aku. Kami duduk berdua sahaja
> sebab belum dikurniakan anak. Aku ni ada satu
> kegemaran -iaitu makan telur rebus. Aku pun taktahu
> kenapa aku suka makan telur rebus, sedap agaknya.
> Sebelum aku kahwin, aku memang gila telur rebus. Pagi
> petang siang malam makan telur rebus. Tapi semenjak
> aku kahwin ni aku terpaksa berkorbanlah, iaitu dengan
> meninggalkan tabiat aku ini. Lama juga aku dah tak
> pekena telur rebus ni.. sebab orang rumah aku masak
> sedap-sedap. . so aku dah tak kisah lagilah..
>
>
> Ceritanya begini, bulan lepas masa aku balik kerja,
> tiba-tiba kereta aku rosak.. akupun telefon bini aku
> katakan aku balik lambat sebab kena menapak. Sebab
> lapar akupun singgah satu kedai makan tu... ada telur
> rebus lah.. akupun makan nasi dengan telur rebus..
> lepastu aku order telur rebus lebih lagi untuk
> diratah. Sebelum balik aku bungkus lagi 10 biji telur
> rebus untuk makan sambil berjalan balik nanti. Tiba je
> kat rumah aku rasa amatlah kenyang.. maklumlah balas
> dendam sebab lama tak pekena telur rebus. Sebelum aku
> masuk kerumah,i steri aku tiba-tiba cakap dia ada
> 'surprise' untuk aku malam ni. Dia suruh aku tutup
> mata dengan kain hitam yang diikat kemas dibelakang
> kepalaku. Dan dipimpinnya aku sampai ke meja makan
> Aku duduk dikerusi dan isteriku pesan jangan cuba buka
> ikatan yang menutup mataku.
>
>
> Aku nak pergi toilet sebab perutku mula buat hal, tapi
> malaslah nak spoilkan 'surprise' isteriku ini. Aku pun
> tahan ler... Tetiba telefon berbunyi, isteriku pergi
> mengangkatnya. Apa lagi ada chance aku pun melepaskan
> kentut yang ditahan sekian lama.. Fuuuuhhh lega
> rasanya... bau boleh tahan... maklumler berapa biji
> telur tah aku bedal tadi... Alamak.. ada lagi satu
> la.. aku pun angkat sebelah punggung dan lepaskan satu
> das lagi.. bunyinya PROOOTTT!! .. fuh bau jangan cakap
> beb.. aku pun tak tahan bau dia... aku kipas pakai
> tangan angin dia kasi kurang sikit bau dia... adalah
> macam bau telur tembelang sikit.. Tetiba aku dengar
> bunyi telefon berdering lagi... hai lamanya tunggu
> isteri aku ni, aku tak sabar lagi ni nak tahu surprise
> dia ni. Aku terasa ada lagilah, kali ni memang aku
> rasa power punyalah.. aku kumpul dulu kasi padu..
> lepastu aku bangun, tonggeng sikit dan lepaskan angin
> taufan tu... PRRROOOOOTTT! !!!... fuhh lega... bergegar
> sikit meja makan dibuatnya... peh tak tahan aku bau
> dia power gila.. aku tutup hidung aku.. aku rasa bau
> dia ada sikit-sikit macam bangkai la.. mau mati bunga
> atas meja makan aku ni.. sambil tu aku sebut
> 'ahhhh.... lega...'. Adalah dekat 5 minit baru bau
> bangkai tu hilang.. Lepas tu isteri aku kembali dan
> minta maaf sebab lambat.. lalu dia kata 'SURPRISE!!
> HAPPY BIRTHDAY!!' dan suruh aku buka kain penutup mata
> aku.. laaa birthday aku hari ni le... camne boleh lupa
> ni.. Aku buka le kain penutup mata aku.. mulutku terus
> melopong... ALAMAK!!! Benda pertama aku lihat.. muka
> merah padam pak mertua aku, mak mertua aku, adik ipar
> aku dua orang, duduk keliling meja makan. Bos aku
> dengan jiran sebelah rumah rumah aku pun ada!!. ? jadi
> aku pun nak kaber malu, aku tanya la kat pak mertua
> aku. 'dah lama ke pak sampai?'.Dan pak mertua aku pun
> jawab.'Dah lama. Sebelum kentut pertama lagi!!'.:
> habih :. hehe :-)

Thursday, May 28, 2009

Learn to speak english faster n more easily -part 2-

Hye..sory coz I take too much time to continued this post..here is part 2 on how to speak English faster n more easily..


1. Listening.
You must listen to UNDERSTANDABLE English. You must listen to
English EVERYDAY. Don't read textbooks. Listen to English.

Its simple. That is the key to your English success. Stop reading textbooks. Start listening everyday. Learn With Your Ears, Not Your Eyes

In most schools, you learn English with your eyes. You read textbooks. You study grammar rules.

Effortless English is a listening system. You learn English with your ears, not your eyes. You listen 1-3 hours every day.

Your speaking improves quickly. You speak English easily.

Spend most of your study time listening- that is the key to great speaking.


2. Slow and Deep Learning
The secret to speaking easily is to learn every word & phrase DEEPLY.

It's not enough to know a definition. It's not enough to remember for a test. You must put the word deep into your brain.

To speak English easily, you must repeat each lesson many times.

You must learn English deeply.


3. Use Point Of View Mini-Stories
You must learn grammar by listening to real English. The best way is to listen to stories... told in different times (points of view): Past, Perfect, Present, Future.

How do you do this? Easy! Find a story or article in the present tense. Then ask your tutor to write it again in the Past, with Perfect tenses, and in the Future. Finally, ask him to read and record these stories for you.

Then you can listen to stories with many different kinds of grammar. You don't need to know the grammar rules. Just listen to the Point of View stories and you will improve grammar automatically!


4. You Must Learn Casual Conversational English
Learn with real English conversations-- learning the English we use everyday in conversations, books, movies, TV shows, comic books, audio books, articles, newspapers, magazines, and pod casts.
To learn real English, you must listen to real English conversations... not to actors reading. You must study real conversations.

How do you learn casual English? It's easy. Stop using textbooks. Instead, listen only to English conversations, movies, TV shows, audio books, audio articles, stories, and talk radio shows. Use real English conversations.

p/s: hope we can learn this tips together so that we can improve our english communication...especially for me...my english was very poor..but i'll try my best to do better...

Tag dari Numa

1)Bekas kekasih saya adalah..
pernah saya sayang n saya kecewakan..

2)Saya sedang mendengar..
Suara mak menyebut nama saya

3)Mungkin saya patut..
balik kg jumpa mak skrg..tp..

4)Saya suka..
cubit org..huhu..bad habit..sory numa,ekin..

5)Sahabat-sahabat saya...
semuanya baik,sporting n understanding..rindu kt u all..

6)Saya tak paham..
kenapa saya blh terpilih utk menjawab tag ini dr numa..huhu

7)Saya kehilangan..
someone who i love in my life..my late father..i miss him very2 much..

8)Ramai yang berkata..
zila ni lemah lembut sgt..ish betul ke??

10)Cinta itu adalah..
perkahwinan...

11)Di suatu tempat, seseorang sedang..
melupakan saya dr hidupnya..atau mungkin sedang merindui saya

12)Saya akan cuba..
meneruskan kehidupan ini dgn hati yg tabah

13)Ayat SELAMANYA.. membawa maksud..
satu nama tetap dihati...selamanya

14)Telefon bimbit saya..
motorola L7

15)Bile saya terjaga..
tu maknanye saya haus..kene minum air..sentiasa ade air tepi katil

16)Saya paling meluat..
dgn manusia yg terlampau gedik n berlagak n ego

17)Pesta/parti adalah..
ermmm...so noisy..dont like

18)Haiwan yang paling comel pernah saya temui..
kucing siam akak kt kg..comel!!

19)Peringkat umur yang paling menyeronokkan saya ialah..
mase sklh rendah n menengah..seronok sgt..

20)Hari ini..
mood saya xberapa nak elok sgt...huhu

21)Malam ini saya akan..
tido lambat..sbb esok kelas kul 2.30pm..

22)Esok pula saya akan..
pegi kolej...with my frenz..

23)Saya betul2 inginkan..
kejayaan,kebahagiaan...n nak dekat ngan mak selalu..huhu..(tibe2 rase sebak..)

24)Ketika anda lihat wajah anda di hadapan cermin pagi ini..
terus teringatkan my mum..huhu rindunyeeee

25)Pusat membeli belah atau arked permainan..
seronok...boleh tgk gelagat org ramai...

26)Makanan barat atau jepun..
makanan barat ade yg blh mkn..makanan jepun langsung xblh mkn..

27)Bilik yang terang atau gelap..
bilik gelap utk waktu tido shj..bilik terang mcm2 blh buat

28)Makanan segera adalah..
sesuatu yg membahayakan kesihatan..x elok utk dimakan selalu

29)Ayat terakhir yang anda telah katakan pada seseorang..
thanks...

30)Siapa yang anda ingin tag..
sesiapa shj yg terasa boring waktu ini..
n sesiapa shj yg sudi utk menjawabnye dipersilakan..
i'm appriecate your cooperate..huhu...
selamat menjawab... :)

Monday, May 18, 2009

Learn to speak english faster n more easily -part 1-

hye...here i want to share with u on how to speak english faster n easily..mybe it can improve our english speaking especially to me....

Part 1


1. Imagine speaking English automatically... without thinking. The words come out of your mouth easily, and fast. You understand instantly. To do this, you must change the way you study English. Your first action is to stop studying English words. What?


2. Stop studying English words.
That's right, do not memorize words. Native speakers do not learn English by remembering single words. Native speakers learn phrases.

Phrases are GROUPS of words that naturally go together.

"I am so proud of you!!!! You are an excellent teacher with power and infectiousness ....you helped me improve my accent !!!!! Thank You For All!!"
--Elena Mwrou


3. Learn 4x Faster

Research by Dr. James Asher proves that learning with phrases is 4-5 times faster than studying individual words. 4-5 Times Faster.

Also, students who learn phrases have much better grammar.


RULE 1: Always Study and Review Phrases, Not Individual Words


4. Never study a single, individual word. Never.
When you find a new word, always write down The Phrase it is in. Always. When you review, always review all of the phrase,.. not the word.


5. Collect phrases.
Your speaking and grammar will improve 4-5 times faster. Always write the complete phrase. Never again study a single word. Never write a single word in your notebook,
Learn Phrases Only.


**to be continued..

Saturday, May 16, 2009

3 sahabat

Amin datang menemui dua orang sahabat baiknya Bakar dan Husin yang sedang melepak dengan kaki yang berbalut simen. Ini kerana dia baru sahaja mengalami kemalangan motosikal

Bakar: (Sambil ketawa tanpa simpati). Amin, lawanya 'stokin' kau. Beli kat mana? Hahaha...
Husin: (Turut ketawakan Amin). Yela, Besar lak tuh. Boleh masuk 2 kaki sekali. Kahkahkah...
Amin: (Dengan muka sedih). Aku jatuh motor lah.
Bakar: Tu la... Kalau dah tahu kaki tu pendek tak payah lah gatal nak bawa motor.. Hahaha... (Masih lagi gelakkan Amin)
Amin: Tapi, aku jatuh pakai motor kau, Bakar...
Bakar: Tidak!!!.. TZM aku.. Kau kejam, Amin. (Dah menangis..)


Melihat kan keadaan itu semakin kuat pula si Husin ketawakan kedua-duanya.

Amin: Lepas tu pulak kan...
Husin: Ha ah.. ( sambil gelak...)
Amin: Aku terlanggar pulak awek kau, Rosnah. Sekarang tengah ICU kat hospital.
Husin: Tidak!!!... Awek aku..( Kali ini dia ni pula menangis..)

moral: jgn suke gelakkan kesusahan org lain

Hepi Teacher's Day!!

hari ni 16 mei 2009...hari bermakna bg sume guru di Malaysia..

SELAMAT HARI GURU diucapkan kepada sume guru di Malaysia..

guru bukan setakat cikgu2 yg mengajar kite semasa di sekolah dlu,tp guru jgk adalah sesiapa sahaja yg memberi kite ilmu n tunjuk ajar.termasuk la lecturer2 kite.mereka sume bnyk memberi kite ilmu..so,sebagai anak murid mereka,kite kene hargai setiap jasa baik mereka..

tibe2 plak aku teringat satu kisah yg pernah aku baca baru2 ni,tp aku dh lupe bace kt mane..tp smpai skrg aku teringat kisahnye mcm mane..kisahnye mcm ni,

'satu hari tu,seorang cikgu telah adekan satu permainan utk anak2 muridnye.dlm permainannye tu,dia mengarahkan sume anak muidnye tu membawa buah pisang yg telah masak pada keesokan harinye mengikut jumlah cikgu yg diorg benci kt sekolah tu.n pd setiap buah pisang tu,diorg kene tulis name2 cikgu yg diorg benci tu.so,pd keesokan harinye,sume anak murid tu bwk la pisang masing2.ade yg bwk 3,4 n ade jgk yg bwk 6.bnyk btul.lps tu,cikgu tu mengarahkan sume anak muridnye tu membawa ke mana sahaja dia pergi selama seminggu.so,dlm tempoh seminggu tu,ramai la anak muridnye yg merungut sbb berat nk bwk g mane2,pastu xtahan plak ngan bau busuk pisang tu.yela,sbb pisang tu dh masak kan.so,mstilah cpt busuk lebih2 lg bile simpan dlm beg je..then bile dh cukup seminggu,tamat la permainan tu.so anak2 murid tu berasa hepi la sbb penderitaan diorg dh berakhir.dh xperlu lg bwk berat2,dh xde lg bau busuk..so,mase kt kelas tu,cikgu arahkan diorg buang sume pisang tu.lps tu,ade sorg anak murid tu bertanye kpd cikgu tu,"kenapa cikgu arahkan kitorang buat mcm ni?"so,cikgu tu jawablah...

"bile kite ade perasaan benci pd seorg cikgu,dlm sedar atau x,mcm tu la yg kite akan rase mse kite bwk buah pisang2 tu.kite rase berat nk bwk,bau busuk plak tu.kemana je kite pegi,kite akan rase mcm tu.so,kite kene la buang sume perasaan benci tu jauh2 supaya kite x lg rase mcm tu.walau seteruk n seburuk mane pun cikgu tu,dia tetap cikgu kite.dia lah yg memberi kite ilmu.n kdg2 cikgu marah tu sbb nk sedarkan kite,nk betulkan kesilapan kite.bkn sengaja dia nk mrh.so,kite kene la buang sume perasaan benci tu supaya kita xkan rase susah,supaya hati kite akan sentiasa tenang...n begitu jgk pd org lain disekeliling kite..kite harus buang sume perasaan benci tu.."

so lps tu,baru la sume anak murid tu faham..n start drpd aritu,diorg sume xde simpan lg perasaan benci pd cikgu2 yg diorg benci sebelum ni...'

ini lah kisah yg aku baca baru2 ni.mgkin ade yg dh bace.kalau ade terkurang n terlebih tu,aku mntak maaf.moral of the story,jgn la kite membenci guru2 kite...kerana...kerana diorang la kite berjaya n jadi diri kite skrg...

SELAMAT HARI GURU kepada SUME GURU di SEK. MEN. KEB. RENGIT, SUME PENSYARAH JABATAN PERDAGANGAN dan PENGAJIAN AM di POLITEKNIK SEBERANG PERAI N SUME PENSYARAH CCSP PROGRAM di KLMU.

"thanks for every thing.....jasamu akan ku kenang..."



cabaran sebagai student...

ermmmm......penatnye mggu ni..terlalu bnyk benda yg perlu aku buat dlm seminggu ni..baru arini aku dpt rehat yg secukupnye..dapat la aku nk release tensen setelah seminggu aku berhadapan dgn pelbagai tekanan...beginilah hidup sebagai seorang student..
bermula hari isnin,aku ngn sahabat baik ku,numa,sibuk menyiapkan bahan utk presentation hari khamis..tp masih jugak xsiap sbb xcukup bahan..tensennye...hari selasa,ade midterm mandarin..hari rabu,ade midterm professional selling n project management plak.bnyk btul midterm dlm mggu ni..n hari khamis,bermula la saat2 yg mendebarkan antara aku n sahabatku,kene present prospect development n management,bab 6,characteristic of potential prospect...waaaa...dh la ade lg benda yg xdpt sbb xjumpe dlm buku.dh puas belek2 kt buku,search kt internet,tp ade jgk yg xdpt..xtau la samada mata aku yg bermasalah,atau usaha aku yg xcukup..aku xpasti..hehe tp aku mmg dh penat sgt nk cari2 lg..so kesudahannya,aku cipta la point aku sendiri,berdasarkan logik..hehe...numa pun cipta jgk satu gambarajah mengikut kefahaman sendiri...hehe...n xsangka betul aku,benda2 yg aku n numa cipta tu,betul la plak..hehe..x sia2 aku perah otak mlm tu.berbaloi akhirnye..n bile dh hbis present,baru la aku rase lega skit..knape skit?sbb esoknye kene hntar proposal CRM n ade mock interview plak..stress lg..waaaaa penat btul..lepas satu,satu..tensen aku..mlm tu jgk aku siapkan CRM..terpaksa la mlm tu aku perah otak lg utk buat questionnaire CRM..tp nasib baik mase tu bnyk idea.biasalah kan,bile dh last2 minit,mesti bnyk idea dtg..hehe..kesimpulannye,buatla keje last minit..hehe (teruknye aku,jgn ikut).......pastu hari jumaat tu,lps combine sume keje2 tu,kitorg pun hntar la..ptg tu plak ade mock interview..walaupun aku dh pernah hadapi mase kt poli dlu,tp perasaan takut tu sentiasa ade.mmg xblh nk lari..tp so far sume ok..n guess what?sir ckp kelas kitorg is the best yg buat mock interview tu.hehe xsangka plak aku..bangga aku ngan classmate2 aku..thanks to u all..n tq so much to my lecturer..so,lepas habis interview tu,berakhir la satu penderitaan...now time to rest n release tensen...
mmg beginilah kehidupan sebagai seorang student..terlalu bnyk cabaran yg akan dilalui..tp bg aku,sume tu dh mmg adat sebagai seorang student..kalau xde cabaran,xbest jgk kan...n benda2 mcm tu la yg bnyk mengajar kite erti kehidupan n mematangkan kite..alhamdulillah setakat ni aku dapat hadapi sume dugaan dengan tenang..harap2 seterusnye aku dpt laluinye dgn tenang..

................................................................................................................................

to all my frenz around me,tq so much for your support...

Sunday, May 3, 2009

Amazing change dress

well....this is an amazing changing dress..


video


believe it or not? it's up to u...

Release tensen jap...kisah 3 sahabat

Ada tiga orang sahabat si A, si B dan si C, yang
tinggal serumah di sebuah apartment setinggi 70
tingkat. Pada suatu petang setelah tamat bertugas
mereka ini telah kembali dari bertugas untuk pulang ke
rumah.

Dilihatnya ramai orang sedang berkerumun di depan lif.
Rupanya elektrik padam dan lif tidak berfungsi....

si A : Macamana ni...rumah kita lak atas sekali?
si B : Aduhhhh...bikin bingung kepala, nak panjat
tangga larat ke..?
si C : Aku rasa baik kita panjat tangga aje...kita pun
tak tahu bila agaknya elektrik ada balik
si A : Aku ada satu idea, kita panjat tangga sambil bercerita,
tapi kita kena bercerita yang sedih aje, sebab kalau
kita buat cerita lawak...kita akan terasa sesak nafas
sebab kita ketawa...biar kita serius dengar cerita.

Mereka pun bersetuju, so mereka mulalah melangkah kaki
memanjat tangga untuk ke tingkat 70. si A mula
bercerita....

si A : Aku masa kecil punyalah sedih dalam sejarah
hidupku...aku membesar tanpa bapa, bapaku meninggal
semasa aku dalam kandungan, dari kecil aku....bla bla
bla bla bla.....

Punya la sedih mereka mendengar cerita si A hingga
meleleh-leleh...sedar tak sedar mereka dah sampai kat
tingkat 20. Mereka berhenti sekejap bukannya kerana
penat tapi berhenti untuk lap air mata...kemudian
mereka kembali memanjat sambil si B pula bercerita....

si B : Sejarah hidup aku lagi sedih, semasa umur aku 5
tahun kedua ibu bapaku meninggal dalan kemalangan
jalanraya...aku dibesarkan oleh abang sulung ku saja
yang pada tu berumur 15 tahun. Abang sulung ku tak
bersekolah dan dia bekerja untuk menyara aku adik
beradik seramai 6 orang...bla bla bla bla......

Sekali lagi mereka bertiga meleleh sedih....punyalah
lama cerita si B dengan tak sedar mereka dah sampai ke
tingkat 65. Hanya 5 tingkat aje lagi... sambil
melangkah memanjat tangga yang ketingkat 66, si C mula
menyampuk

si C : Alaaaaaa...korang punya cerita tak sedih
lagi...cerita aku lagi sedihhhh punya.
si A : kau ada sejarah hidup sedih juga ke...?
si C : emmmm...mungkin hari ini dalam sejarah...
si B : cerita aje le...kita dah tinggal 4 tingkat je
lagi
si C : aku sedih kerana...KUNCI RUMAH KITA AKU
TERTINGGAL DALAM KERETA.... UWAAAAAA

hahaha...penat je naik tangga..

Saturday, May 2, 2009

MeNikMaTi KeiNdaHaN dAsaR LauT Di AqUaRiA KLCC

arini besday 'si dia'..hehe..hepy besday my dear..
i am so hepi today..coz dpt jln2 kt aquaria..mmg seronok sgt..rase mcm duk kt dasar laut..
walaupun xdpt smbut besday mcm org lain,but today i will not forget..
dh la besday u,tp u yg kuar duit utk byr tiket.mahal plak tu..hehe..tq my dear..

msuk je kt aquaria,rase mcm bersiap-siap nk menyelam ke dasar laut..dh rase feel tu..
dh smpai tgh2,mmg dh rase betul2 kt dasar laut..seronok giler..
mcm2 ikan ade..besar..kecik..sedang2..

ape lg,jom kite menikmati keindahan gmbr2 ikan yg sempat aku klik ni..hehe..walaupun gmbr xbrape nk elok,kite lyn jer k..hehe..
















ni la tapak sulaiman..dpt jugak aku menyentuhnya..hehe..(tp tu bkn tgn aku)..ringan je.kasar2 skit.n dh semestinya aku geli.hehe....yg bwh warna hitam tu gamat.aku xbrani nk sentuh.takutttt....

.......................................................................................................................................

sesape yg blum msuk aquaria,aku sarankan msuk la..sekali seumur hidup pun xpe..
tp aku nk g lg..ngan family plak..hehe...



Anda memiliki sikap suka berfikiran negatif apabila

Anda memiliki sikap suka berfikiran negatif apabila:


1. Memandang rendah pada apa yang orang lain buat, bakat dirinya, pencapaiannya dan usahanya.

2. Anda memperbodohkan orang semata-mata untuk menjadikan kesilapannya sebagai bahan ketawa.

3. Anda cepat melihat yang buruk dalam apa saja situasi, benda, perkara.

4. Anda selalu mengomen, mengkondem, mengkritik, hentam belakang.

5. Anda suka bercerita keburukan orang - ahli politik, kawan, kekasih, suami, isteri atau keluarga Anda.

6. Tak pernah terfikir untuk merasa bersyukur, bahkan ia takde guna bagi Anda.

7. Tak pernah meminta maaf dan tak mahu melafazkan kemaafan.

8. Sukar melupakan orang yang pernah berbuat salah pada Anda.

9. Anda banyak bercakap untuk menampakkan Anda tahu banyak perkara, peka semua berita. Cakapan orang lain tak penting bagi Anda kerana mereka hanya tahu sedikit saja, tak setanding Anda.

10. Anda suka menyalahkan orang lain setiap kali timbul masalah.

11. Lebih banyak menggunakan bahasa sindiran pedas dari cakapan berterus terang secara berhemah.

12. Sakit hati melihat orang lebih berjaya dari Anda atau apabila melihat orang lebih lebih maju dari Anda.

13. Anda menganggap orang lain menunjuk-nunjuk, seolah-olah mencabar Anda sedangkan sebenarnya mereka tidak begitu.

14. Cakap tak berlapik, tak sopan, main hambur ikut suka hati.

15. Mahu orang lain respek Anda, tapi sukar untuk Anda respek orang lain kerana berbuat begitu memalukan Anda.

16. Cepat naik marah, pantang ditegur, susah melupakan apa yang membuat Anda marah.

17. Menganggap diri Anda kaya dan hebat serba serbi, walaupun sebenarnya banyak berhutang.

18. Anggap apa yang Anda miliki jauh lebih hebat, pencapaian Anda lebih hebat dan Anda tak sanggup dikalahkan.

19. Malas nak belajar sesuatu perkara baru.

20. Tak nak berubah, selesa kekal dengan yang ada.

21. Mahu orang lain mengikut saranan Anda, langsung tak menghormati keputusan mereka.

22. Berlagak seolah-olah Anda orang penting ketika berada dalam sesatu majlis keramaian.

23. Amat menjaga sembahyang, tapi mulut memaki-maki.

24. Berjanji insya Allah, tapi asyik mungkir janji.

25. Suka mempergunakan, memperalatkan kejujuran dan kebaikan orang.

Friday, May 1, 2009

Ada kalanya sepi itu lebih indah



"perlukah dipertahankan satu rasa yg kita pasti tak kesampaian atau perlukah kita pertahankan sebuah kehilangan yg kita pasti akan kehilangannya jua suatu hari nanti atau kukuhkah sebuah ikatan yg terbina hanya di atas keruntuhan semalam, dikutip dari serpihan hati yg telah hancur berkecai?

tatkala anda tidak mampu menjawab soalan2 seperti ini, ketahuilah sepi itu lebih indah. ketika anda tidak pasti utk memberikan jawapan kpd soalan2 yg lahir dr hati anda sendiri, itu tandanya sudah sampai masa utk berangkat pergi. kala itu, sepi lebih indah dr sebarang bunyi.

jika anda terus berteka teki sedang teka teki itu tdk akan anda temui jawapannya, ketahuilah sepi mengatasi segala nikmat. ada waktunya, sepi menjadi lebih indah kerana di saat itu kita ada ruang utk mengingati, merindui..."



Thursday, April 30, 2009

Apa yg wanita mahu drpd lelaki

menurut kajian....


1. sekiranya lelaki mempunyai misai, janggut or jambang, ia perlu dibersihkan n kelihatan kemas sepanjang masa.

2. baju berseterika, bersih, kemas n kasut yg berkilat lebih penting drpd memakai pakaian berjenama.

3. sikap pembersih dalam diri seorang lelaki lebih penting drpd mempunyai wajah yg kacak.

4. berasa bangga apabila keuar dgn lelaki yg berpakaian kemas kerana ia membayangkan citarasa mereka.

5. lelaki yg kelihatan kemas dilihat lebih yakin dgn diri sendiri.

6. lelaki yg mementingkan penampilan diri memiliki peluang lebih baik utk berjaya dlm kerjaya.


** kpd kaum lelaki, jaga penampilan anda agar sentiasa kelihatan kemas dan bersih....
demi wanita2 yg anda sayangi...

Wednesday, April 29, 2009

Hidupku di KLMU



dah hampir 9 bulan aku berada di Kuala Lumpur Metropolitan University College (KLMU)...mcm2 dugaan dan cabaran dah aku tempuhi..alhamdulillah aku dapat tempuhinya dengan tabah..

menuntut di IPTS mmg berbeza sedikit berbanding di IPTA.perbezaan yg dpt aku tgk dr segi fasiliti,cuti sem,n student..swasta xde peraturan2 pakaian mcm kt u awam.pakaian sume bebas..so,ok la skit..cuti sem pun pendek..paling lame dlm 2 3 mggu je...tp kalau kos aku ni,xde cuti sem.nk cuti sabtu ahad je...mmg patut pun sbb aku ambk short course..student pulak,mcm2 jenis ade.yg itu la,yg ini la..smpai xtau aku nk expain mcm mane...

ermmm...aku tau ramai diantara kawan2 aku yg xtau aku study kt KLMU skrg.aku mintak maaf bnyk2 kt korang sbb xbgtau..xpe kalau korang xnk maafkan aku..aku xksh...sbb mmg dh salah aku...but ngan sejujur-jujurnya n seikhlas hati aku mohon maaf kt korg....

bercerita ttg perasaan aku di KLMU pulak..ermmm...mcm2 perasaan ade...suka n duka...stress lg...tp bg aku,tu sume mmg adat la belajar..dlu mse kt poli pun aku rase mcm tu jgk...cume keadaan je yg berbeza.....so far setakat ni aku ok...blh lg survive....

lgpun aku kt KLMU xlame lg..awal thun dpn dh hbis..hbis je stdy aku nk keje..dh xsbr nk keje ni..nk kumpul duit..nk bls jasa family..nk cari harta..pastu....??hehe...ape lg...jeng jeng jeng...huhu..kawin la...hehe